After Hope
— Anton Kats / ILYICH
30.4– 4.5.2025

ILYICH © Photo by Silke Briel, retouching by Igor Kritskiy
(für die deutsche Version bitte nach unten scrollen)
After Hope
by Anton Kats / ILYICH
Location: Sophiensæle, as part of Gallery Weekend 2025
Performance:
Dates: 30 April, 8pm
02/03/04 May, 8pm
Duration: 60min
Language: English
>> Tickets
Installation:
On the showing days of After Hope in May, the set-up of the performance will be accessible as an installation as part of Gallery Weekend Berlin 2025.
Opening Hours Installation: 02/03/04 May, 12am–4pm
Performance — Kherson’s vast shipyard looms large in the shadows of history. Situated in the Delta of Dnipro in southern Ukraine, it was once the largest shipbuilding site in the USSR, giving birth to Vishwa Asha – Universal Hope, a cargo ship built in 1974 during the Indo-Soviet partnership. Decades later, Vishwa Asha – Universal Hope is decommissioned or lost, a ghost ship drifting through the fractured narratives of war.
Created by artist Anton Kats, also known under the fluid, semi-fictional identity of musician ILYICH, After Hope blurs the boundaries between performance art, music concert, and exhibition to examine the processes by which hope is built. Set against the backdrop of the historical rise of fascism, the work embraces the temporality of transmigration and invites audiences aboard Vishwa Asha to sail the waves of birth, death and rebirth. Proposing sonic readings of the concepts like suchness, harmony and sisterhood, After Hope offers an anti-heroic strategy rooted in the politics of listening, care and renewal.
Installation — While the accompanying daytime exhibition features the sound installation Cemetery of Melodies Alive, the nighttime live performance weaves storytelling, music into and sound art into a visceral experience. Reflecting on anti-fascist artistic positions through the lens of the military invasion of Ukraine, the project is driven by a crucial question: What is the responsibility of the artist in times of fascism and war? Beginning with hopeless hope, this performative exhibition invites the audience to fearlessly reflect on the intertwined narratives of the present and offers a space to imagine and enact another world after the storm.
With and by: Anton Kats
With the voice of: Susanne Sachsee
A production by Anton Kats in co-production with Sophiensæle and the Berlin Program for Artistic Research. Supported by the Fonds Darstellende Künste with funds from the Federal Government Commissioner for Culture and the Media. The sound installation Cemetery of Melodies Alive was commissioned by steirischer herbst. Media partners: Missy Magazine, Siegessäule, taz.
After Hope
von Anton Kats / ILYICH
Ort: Sophiensæle, im Rahmen von Gallery Weekend 2025
Performance:
Daten: 30. April, 20:00
02./03./04. Mai, 20:00
Dauer: 60min
Sprache: Englisch
>> Tickets
Installation:
An den Vorstellungstagen von After Hope im Mai ist das Set-Up der Performance als Installation im Rahmen des Gallery Weekend Berlin 2025 zugänglich.
Öffnungszeiten Installation: 02./03./04. Mai, 12:00–16.00
Performance — Die riesige Schiffswerft von Cherson trägt die Last der Geschichte. Im Dnipro-Delta im Süden der Ukraine gelegen, war sie einst die größte Schiffsbauanlage der Sowjetunion. 1974 wurde dort im Rahmen der indisch-sowjetischen Partnerschaft das Frachtschiff Vishwa Asha – Universal Hope gebaut. Heute ist es ausgemustert oder verschollen – ein Geisterschiff, das in den Erzählungen des Krieges nachhallt.
Der Künstler Anton Kats, auch bekannt unter der fluiden, halbfiktionalen Identität des Musikers ILYICH, verbindet in After Hope Performance, Konzert und Installation zu einer Reflexion über die Entstehung von Hoffnung. Vor dem Hintergrund des historischen Faschismus lädt die Arbeit das Publikum ein, an Bord der Vishwa Asha auf den Wellen von Geburt, Tod und Wiedergeburt zu segeln. After Hope verfolgt eine anti-heroische Perspektive, die auf Zuhören, Fürsorge und Erneuerung basiert und Konzepte wie Verflechtung, Harmonie und Schwesternschaft in Klänge übersetzt.
Installation — Tagsüber präsentiert die begleitende Ausstellung die Klanginstallation Cemetery of Melodies Alive, während die Live-Performance am Abend Erzählungen, Musik und Klangkunst zu einer intensiven, körperlich spürbaren Erfahrung verschmelzen lässt. Das Projekt setzt sich mit antifaschistischen künstlerischen Positionen auseinander und reflektiert sie vor dem Hintergrund der militärischen Invasion in der Ukraine. Dabei geht es einer zentralen Frage nach: Welche Verantwortung trägt der*die Künstler*in in Zeiten von Faschismus und Krieg?
Ausgehend von einer Hoffnung, die in der Ausweglosigkeit wurzelt, fordert diese performative Ausstellung das Publikum dazu auf, sich furchtlos mit den verwobenen Erzählungen der Gegenwart auseinanderzusetzen. Gleichzeitig schafft sie einen Raum, um über eine mögliche Welt nach dem Sturm nicht nur nachzudenken, sondern sie auch aktiv zu entwerfen.
Von und mit: ILYICH
Mit der Stimme von: Susanne Sachsee
Eine Produktion von Anton Kats in Koproduktion mit Sophiensæle und dem Berliner Programm Künstlerische Forschung. Gefördert durch den Fonds Darstellende Künste aus Mitteln der Bundesbeauftragten für Kultur und Medien. Die Klanginstallation Cemetery of Melodies Alive ist eine Auftragsarbeit des steirischen herbst. Medienpartner: Missy Magazine, Siegessäule, taz.